Wraz z ES6 w JavaScript dziedziczenie właściwości innych obiektów stało się łatwiejsze. Do tego czasu wykorzystywana była między innymi funkcja Object.create
aby w jakiś sposób zaimplementować funkcjonalność, do której nie istniały tak proste narzędzia, jak klasy i słowo kluczowe extends
.
Dziedziczenie klas
Jeśli chodzi o dziedziczenie, najlepiej od razu zacząć od przykładu:
class Animal {
constructor(name) {
this.name = name;
}
}
Na początek przygotowałem klasę bazową o nazwie Animal
. Ma ona jedno pole o nazwie name
. Ta klasa będzie bazą dla innych klas do tworzenia różnych typów zwierząt.
Przykładem jest klasa Dog
:
class Dog extends Animal {
constructor(name) {
super(name);
}
bark() {
console.log('How how!');
}
}
const dog = new Dog('Reksio');
console.log(dog.name);
dog.bark();
Definicja klasy Dof
używa słowa kluczowego extends
i rozszerza klasę Animal
. Oznacza to, że klasa Dog
składa się teraz z tego, co znajduje się w Animal
oraz z tego, co znajduje się w Dog
. Czyli w skrócie możemy powiedzieć, że połączyłem dwie klasy w jedną.
Wiążą się z tym pewne zobowiązania. Przede wszystkim, nasz konstruktor także przyjmuje jakiś parametr, chociaż klasa Dog
nie ma sama w sobie żadnego pola. Jednak takie pole istnieje w klasie Animal
. Do konstruktora klasy Animal
, odwołujemy się przez metodę super()
, do której możemy
przekazać parametr name
. W ten sposób zainicjalizujemy to pole, które znajduje się w klasie nadrzędnej. Do samej metody super()
jeszcze wrócimy, ponieważ jest tutaj więcej niuansów.
Widzimy, że stworzony obiekt dog
ma dostęp do pola name
, a także korzysta z własnej zdefiniowanej metody bark
. Teraz moglibyśmy stworzyć kolejną klasę na przykład Cat
z metodą meow
i w ten sposób na bazie jednego typu Animal
, możemy tworzyć kolejne typy zwierząt. Oczywiście po
klasie Animal
, możemy dziedziczyć nie tylko pola, ale także metody i metody statyczne.
To co się tutaj dzieje to tak naprawdę łączenie prototypów. Wiemy, że obiekt dog
ma swój prototyp Dog.prototype
. Ten prototyp ma wewnętrzną właściwość [[Prototype]]
, do której dołączony jest Animal.prototype
i na koniec jeszcze dołączony jest Object.prototype
.
Metoda super()
Metoda super()
odwołuje się do klasy wyższego rzędu, czyli tej, którą rozszerzamy, wywołuje jej konstruktor:
class Car {
constructor(model) {
this.model = model;
}
}
class Audi extends Car {
}
const audi = new Audi('80');
console.log(audi); // Audi {model: "80"}
W tym przykładowym kodzie mamy klasę Car
z konstruktorem i polem model
. Tworzymy inną klasę o nazwie Audi
i rozszerzamy klasę Car
. Nie używamy jednak konstruktora w klasie Audi
i nie wywołujemy tym samym metody super()
. Możemy jednak do konstruktora klasy Audi
przekazać odpowiedni
parametr, ponieważ konstruktor i tak będzie wywołany, a jeśli przekażemy parametry, to zostanie wywołany z parametrami. Również nastąpi niejawne wywołanie metody super()
do której zostaną przekazane parametry.
Myślę, że czytelniej dla kodu jest stworzenie konstruktora z parametrami, gdy rozszerzamy jakąś klasę. Od razu wiemy, że powinniśmy zapewnić jakieś inicjalizacyjne dane.
Gdybyśmy jednak dodali konstruktor do klasy musielibyśmy od razu wywołać metodę super
. Zawsze, gdy rozszerzamy jakąś klasę i mamy konstruktor, wywołanie metody super
jest obowiązkowe. Jeżeli jednak nie stworzymy konstruktora to i tak po pierwsze JavaScript wywoła konstruktor sam oraz wywoła
metodę super
. Stanie się to niejawnie, ale i tak zostanie wywołane.
Przede wszystkim należy pamiętać, że rozszerzenie klasy i posiadanie konstruktora zmusza nas do wywołania metody super()
, nawet gdy klasa nadrzędna sama nie ma konstruktora:
class Person {
}
class Soldier extends Person {
constructor(weapon) {
super();
this.weapon = weapon;
}
}
const soldier = new Soldier('bow');
W tym przykładzie mamy pustą klasę Person
. Tworzę klasę Soldier
i przez extends
rozszerzam klasę Person
. Jeżeli stworzyłem z jakichś powodów konstruktor w klasie Soldier
, muszę wywołać metodę super()
dla klasy nadrzędnej, nie jest istotne, że jest ona całkowicie pusta.
Dobrze, gdy metoda super()
jest wywołana na początku konstruktora, a na pewno musi być wywołana przed odwołaniem się do this
. Dlatego najczęściej jest ustawiana na samym początku, to zapewnia zawsze poprawne działanie.
Metoda super()
może zostać wywołana tylko w konstruktorze, nie można jej wywołać w innej metodzie. Za chwilę się jednak przekonamy, że przez samą właściwość super
, ale nie jako wywołanie metody, mamy dostęp do właściwości obiektu nadrzędnego i możemy wtedy używać super
w innych metodach.
Metodę super()
wywołujemy w konstruktorze tylko wtedy, gdy rozszerzamy jakąś klasę. Wywołanie jej w innym wypadku zgłosi błąd. To akurat będzie bardzo rzadki błąd, ale z doświadczenia wiem, że wiele osób zapomina w ogóle wywołać metodę super()
gdy rozszerza jakąś klasę i jeszcze częściej
przekazać przez tę metodę parametry do inicjalizacyjne dla konstruktora klasy nadrzędnej.
Gdy rozszerzamy inną klasę, musimy zawsze zwrócić szczególną uwagę na konstruktor klasy, którą będziemy rozszerzać i na parametry jakie przyjmuje. Jeżeli nie przekażemy odpowiednich parametrów spotkamy się z wartościami undefined
.
Nadpisywanie metod
Czasami będziemy dziedziczyć po innych klasach różne metody, których funkcjonalność, nie zawsze musi nam pasować:
class Document {
print() {
console.log('Print document');
}
}
class Email extends Document {
print() {
console.log('Print to pdf');
}
}
const email = new Email();
email.print(); // 'Print to pdf'
Mamy podstawową klasę Document
, która ma zaimplementowaną metodę print
. Metoda ta wykonuje normalne drukowanie dokumentu. Stworzona klasa Email
rozszerza klasę Document
i oczywiście dziedziczy metodę print()
. Jednak gdy w klasie pochodnej, czyli w klasie Email
zadeklarujemy
metodę print()
to przysłonimy tą metodę, która została odziedziczona. Od tego momentu będzie wywoływana metoda z klasy Email
nie z klasy Document
. W ten sposób nadpisujemy metody z klas nadrzędnych.
Nadpisywanie metod może się przydać, szczególnie gdy chcemy wcześniej wykonać inne czynności:
class Image extends Document {
print() {
console.log('do some stuff')
super.print()
}
}
const image = new Image();
image.print(); // 'do some stuff',
// 'Print document'
Mamy kolejną klasę Image
, która rozszerza klasę Document
. Tutaj także nadpisujemy metodę print()
. Jednak w tej metodzie wykorzystujemy właściwość super
i odwołujemy się jeszcze raz do metody print()
, ale już z klasy nadrzędnej. Taki zapis oznacza odwołanie się do właściwości klasy
nadrzędnej.
Mogliśmy więc nadpisać metodę, wykonać w niej dodatkowe czynności i na końcu wywołać metodę z klasy nadrzędnej. Można powiedzieć, że w ten sposób rozszerzyliśmy możliwości metody nadrzędnej, a nie tylko nadpisaliśmy ją.
Okazuje się więc, że definiując konstruktor w klasie pochodnej, tak naprawdę nadpisujemy konstruktor w klasie nadrzędnej, dlatego zawsze musimy wywołać super()
, aby zainicjalizować konstruktor w klasie nadrzędnej. Różnica jest taka, że nadpisując konstruktor zawsze jesteśmy zobowiązani
wywołać super()
czego nie musimy robić przy zwykłych metodach.
Na koniec ważna uwaga, nie twórzmy metod jako arrow function
, ponieważ nie posiadają one dostępu do super
. W ogóle tworzenie metod jako arrow function
w klasach jest złym pomysłem.
Co warto zapamiętać
-
do rozszerzania klas używamy słowa kluczowego
extends
-
dziedziczenie oznacza, że prototyp klasy nadrzędnej wstawiany jest do prototypu klasy pochodnej, czyli
Child.prototype.__proto__
będzie zawierałoParent.prototype
-
gdy używamy konstruktora w klasie pochodnej musimy wywołać metodę
super()
-
metoda
super()
musi być wywołana przed jakimkolwiekthis
, dlatego najlepiej wywołać ją na początku konstruktora -
możemy nadpisywać metody z klasy nadrzędnej
-
do metod z klasy nadrzędnej odwołujemy się przez
super.nazwaMetody
-
metody i pola statyczne również są dziedziczone