W JavaScript jest możliwość dziedziczenia po wielu prototypach obiektów. Przykładem jest tablica, która otrzymuje prototyp z Array.prototype
, a sam Array.prototype
ma prototyp z Object.prototype
. Dodatkowo można tworzyć własne obiekty, po których można odziedziczyć prototyp. Zobaczmy, z czym to się wiąże.
Wywołanie łańcucha prototypów
Gdy tworzymy nowy obiekt, dziedziczymy dla tego obiektu właściwości z Object.prototype
. Nie są one widoczne bezpośrednio w naszym obiekcie, ale JavaScript potrafi je odnaleźć w odziedziczonym prototypie:
const obj = {
name: 'John',
};
console.log(obj.toString()); // [object Object]
Mamy stworzony obiekt, który nie ma zaimplementowanej metody toString()
. Możemy jednak wywołać na naszym obiekcie metodę toString()
. Co prawda, nie zwraca ona zbyt ciekawej wartości, ale jednak działa.
Jeżeli wywołujemy jakąś metodę lub odwołujemy się do jakiegoś pola w obiekcie, JavaScript na początku poszukuje tych właściwości w obiekcie, na którym występuje wywołanie. Jeżeli nie znajdzie tych właściwości w tym obiekcie, przeszukuje odziedziczony prototyp. Jeżeli uda się odnaleźć metodę to
zostanie ona użyta dla naszego obiektu. Jeżeli nie, to będzie zwrócona wartość undefined
.
Widzieliśmy już na przykładzie tablicy, że dziedziczonych prototypów może być więcej:
const arr = [1, 2, 3];
console.log(arr.toString()); // 1,2,3
console.log(arr.valueOf()); // [1, 2, 3]
// arr -> Array.prototype -> Object.prototype
console.log(arr.__proto__.__proto__);
Gdy stworzymy tablicę w JavaScript to tablica dziedziczy z Array.prototype
. Z kolei Array.prototype
dziedziczy z Object.prototype
. Nasza tablica ma właściwość __proto__
, która zwraca pierwszy prototyp z Array.prototype
. Ten prototyp, także ma właściwość __proto__
i on zwraca prototyp
z Object.prototype
. Stworzył się tutaj łańcuch prototypów.
Metoda toString()
nie istnieje bezpośrednio w naszym obiekcie. JavaScript przeszukuje __proto__
i szuka metody toString()
okazuje się, że znalazł ją i jest ona odziedziczona po Array.prototype
. Wywołuje i kończy przeszukiwanie.
W drugim przypadku metoda valueOf
nie zostaje znaleziona w pierwszym [[Prototype]]
czyli tym pochodzącym od Array.prototype
. JavaScript idzie głębiej i wywołuje drugą właściwość __proto__
, tam metoda valueOf()
istnieje i pochodzi z Object.prototype
. Dopiero z tego prototypu jest
wywoływana.
Tak wygląda proces wywoływania właściwości i ich poszukiwania. Jeżeli nie istnieją one w głównym obiekcie, zawsze następuje proces poszukiwania w odziedziczonych prototypach, aż do ostatniego prototypu pochodzącego z Object.prototype
. Takie połączenie nazywamy łańcuchem prototypów.
Stworzenie własnego prototypu
Do tej pory pokazywałem przykłady, które wykorzystują gotowe prototypy w JavaScript. W dziale o obiektach pokazywałem natomiast metodę Object.create
, która pozwala stworzyć obiekt na podstawie innego obiektu:
const person = {
name: 'John',
};
const soldier = Object.create(person, {
surname: {
value: 'Rambo',
writabe: true,
configurable: true,
enumerable: true,
},
});
Na początek tworzę zwykły obiekt, który będzie posiadał pole name
. Potem wykorzystuję metodę Object.create
do której jako pierwszy parametr podaję stworzony obiekt. To ten obiekt będzie teraz prototypem dla tworzonego obiektu solider
. Tworzę też nowe pole o nazwie surname
i przekazuję
konfigurację dla deskryptora. Przy metodzie Object.create
konfigurację należy uzupełnić samemu, albo wszystko będzie ustawione na false
.
Gdy wypiszemy obiekt do konsoli:
console.log(soldier);
Zobaczymy, że pod właściwością __proto__
znajduje się obiekt person
:
__proto__:
name: "John"
print: ƒ print()
__proto__: Object
Teraz pierwszym prototypem dla naszego obiektu jest nasz stworzony obiekt. Ma on jednak swoją właściwość __proto__
i tam jest już prototyp z Object.prototype
. Utworzył się więc łańcuch prototypów.
W naszym obiekcie soldier
, nie istnieje pole name
:
console.log(soldier.name); // John
Jeżeli odwołam się do pola name
, to i tak otrzymam wartość. JavaScript sprawdzi, że pole to nie jest dostępne w naszym podstawowym obiekcie i będzie po kolei przeszukiwał kolejne właściwości [[Prototype]]
, aż natrafi na to pole i zwróci wartość.
Na tym przykładzie widzimy, że prototyp obiektu to ta naprawdę inny obiekt. Możemy sami stworzyć obiekt, który będzie prototypem. Natomiast na końcu łańcucha prototypów i tak zawsze znajduje się Objec.prototype
jako baza dla każdego obiektu w JavaScript.
Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja, gdy do metody Object.create
przekażemy wartość null
.
Co warto zapamiętać:
-
obiekty mogą posiadać łańcuch prototypów
-
na końcu łańcucha prototypów jest zawsze
Object.prototype
-
możemy sami stworzyć obiekt, który będzie prototypem dla kolejnych obiektów przez
Object.create
-
wewnętrzna właściwość
[[Prototype]]
zawsze ma przypisany jakiś obiekt lub wartośćnull
, nie może przyjąć innej wartości