W ostatnich przykładach często wspominałem o wewnętrznej właściwości [[Prototype]]
oraz o getterze i setterze o nazwie __proto__
. W tym dziale czas na sprostowanie kilku rzeczy, powiemy sobie, dlaczego nie należy używać akcesora __proto__
i co ewentualnie używać w zamian.
Nie używamy proto
Do właściwości obiektu [[Prototype]]
możemy się dostać przez akcesor __proto__
. Oznacza to, że możemy zarówno pobierać prototyp, ale też ustawiać go ręcznie. Jest bowiem możliwość przypisania po prostu własnego prototypu:
const a = {
name: 'John',
};
const b = {
surname: 'Rambo',
};
b.__proto__ = a;
console.log(b.name, b.surname); // John Rambo
W tym przypadku tworzę obiekt a
oraz obiekt b
. W obiekcie b
wykorzystuję właściwość __proto__
i przypisuję jej obiekt a
. W ten sposób ustawiam prototyp dla obiektu b
. Mogę teraz na obiekcie b
wywołać właściwość name
, która została odziedziczona po obiekcie a
.
Działa to niemalże tak samo, jak z Object.create
. Ustawiliśmy ręcznie prototyp dla obiektu przez właściwość __proto__
.
Pomimo tego, że mamy możliwość używania właściwości __proto__
nie należy tego robić. Właściwość ta kiedyś nie istniała nawet w specyfikacji, ale i tak była zaimplementowana w przeglądarkach. Ponieważ było to trochę kontrowersyjne, to ostatecznie ujednolicono dokumentację i __proto__
pojawiło się
w ESCMAScript 2015. Jednak metoda ta nie jest zalecana do używania w kodzie. Do pobierania prototypu i jego ustawiania mamy inne metody, które sobie omówimy.
Metoda Object.getPrototypeOf
Pierwszą metodą do operacji na prototypie jest Object.getPrototypeOf
. Jest to metoda, która zwraca prototyp danego obiektu, czyli właściwość [[Prototype]]
:
const arr = [1, 2, 3];
const proto = Object.getPrototypeOf(arr);
console.log(proto === Array.prototype); // true
W tym kodzie jako obiekt stworzyłem tablice. Za pomocą metody Object.getPrototypeOf
pobieram obiekt prototypu i przypisuję go do zmiennej proto
. Obiekt ten porównuję z Array.prototype
i otrzymuję wartość true
. Jak widzimy, jest to porównanie referencji, oznacza to, że we
właściwości [[Prototype]]
naszego obiektu znajduje się referencja do głównego prototypu Array.prototype
.
Dlatego też każda zmiana w Array.prototype
dotyczy potem każdej tablicy w naszej aplikacji. Zobaczmy, co się stanie, jeżeli zmodyfikuję pobrany prototyp, który znajduje się w zmiennej proto
:
proto.foo = 'boo';
console.log(Array.prototype.foo); // boo
Do pobranego prototypu dopisałem właściwość foo
i próbuję ją wypisać przez Array.prototype.foo
. Widzimy, że ta właściwość jest już tutaj również dostępna. Musimy zatem być świadomi, że nawet modyfikując prototyp w naszym obiekcie, dokonujemy zmiany globalnej, ponieważ operujemy na referencji do
obiektów.
Metoda Object.setPrototypeOf
Kolejną metodą jest Object.setPrototypeOf
. Jest to metoda, która służy do ustawiania prototypu. Jest ona jednak bardzo wolna i może poważnie zaszkodzić wydajności w naszej aplikacji:
const obj1 = {
name: 'John',
};
const obj2 = {};
Object.setPrototypeOf(obj2, obj1);
console.log(obj2.name); // 'John'
console.log(obj2);
Mamy tutaj dwa obiekty. Pierwszy z nich ma właściwość name
. Drugi natomiast jest pustym obiektem. Wykorzystuję metodę Object.setPrototypeOf
i przekazuję dwa parametry. Pierwszy parametr to obiekt, któremu chcę ustawić prototyp, drugi parametr to prototyp dla tego obiektu. Ostatecznie wiec drugi
obiekt będzie dziedziczył z obiektu pierwszego. Po tej operacji widzimy, że mam dostęp do pola name
w obiekcie obj2
.
Jeżeli już musimy zmienić prototyp obiektu, możemy tego dokonać w taki właśnie sposób.
Poznaliśmy dwie metody do operowania na prototypie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy operować tymi metodami w naszym codziennym kodzie. Zmiana prototypu jest bardzo powolną operacją. W dodatku jest to operacja globalna, która wpłynie na każde miejsce, gdzie wywoływany jest obiekt. Zazwyczaj nie
będziecie ręcznie modyfikować prototypów. Jeżeli jednak natraficie na taki kod, będziecie mieli większą świadomość tego, co dzieje się w aplikacji.
Co warto zapamiętać
-
właściwość
__proto__
nie powinna być przez nas używana, może nam posłużyć tylko do edukacji -
do pobierania prototypu z obiektu mamy metodę
Object.getPrototypeOf
-
do ustawiania prototypu w obiekcie mamy metodę
Object.setPrototypeOf
-
operacje na prototypie obiektu są bardzo wolne i psują optymalizację aplikacji